Conte du Centre-Sud
Montreal, is a crossroads of different cultures, and neighborhoods with very different histories. Many filmmakers have recently turned their cameras on specific sectors of the city, and with this films series, we wanted to share their perspectives to understand the human richness and contemporary issues of Quebec's great metropolis.
In Conte du Centre-Sud, director Danic Champoux offers a tender yet uncompromising look at the life and times of his mother, "Mémé" (or Nan), a welfare regular. Told in the style of a children's story, this very personal documentary is an incursion into Mémé's world, a harsh world, but paradoxically, a world of mutual aid and gentleness. Shot over several months in the Centre-Sud neighbourhood, the film observes the beating heart of a community of welfare recipients and outcasts and questions the broader phenomenon of poverty.
Danic Champoux
Remarqué lors de l’édition 1996-1997 de La Course destination monde, l’émission qui révèlera plusieurs jeunes cinéastes québécois, Danic Champoux a depuis fait sa marque en multipliant les projets. Les documentaires Mon père (2000), Caporal Mark (2006), La couleur du temps (2008) et Baklava Blues (2009) lui valent plusieurs prix et la reconnaissance critique. En 2011, il revient en force avec Mom et moi, un film d’animation sur la fascination d’un enfant pour les Hells Angels, et Séances, un long métrage documentaire tourné sur le mode du cinéma vérité dans un centre d’oncologie. En juin 2011, Danic Champoux a été nommé cinéaste en résidence à l’ONF où il a réalisé Autoportrait sans moi. De retour « dans le vrai monde », Danic réalise coup sur coup deux longs métrages documentaire (Comme dans C.R.E.A.M. ainsi que Les grands dérangés). (Source)